Menu

03 grudnia 2022

Pokrzywa do picia

Pokrzywa do picia

O tym, że idąc wieczorem na skróty przez osiedlową łąkę, i właśnie przechodzimy przez wyrośnięte krzaki pokrzywy, odczuwamy od razu na skórze. Uczucie pieczenia, gdy dotkniemy liści lub łodygi pokrzywy, zna chyba każdy. Często też jest obrażana, nazywana chwastem… do momentu, aż odkryjemy jakie jest jej prawdziwe przeznaczenie.

Wcześniej piłam standardowe zioła, jak czystek lub rumianek. Pomysł na picie pokrzywy znalazłam na forum dla krwiodawców.

Co może dobrego dla nas mieć w sobie pokrzywa? 

W liściach pokrzywy znajdziemy wiele składników odżywczych. Spożywanie pokrzywy dostarczy na składniki mineralne, takie jak:  
  • wapń
  • krzem
  • magnez 
  • żelazo (ze względu na to, miałam impuls do spróbowania włączenia pokrzywy do swojej diety)
W pokrzywie zawarte są również witaminy – witaminy C, E, A, K, jak i witaminy z grupy B. Roślina ta obfituje również w ksantofil, chlorofil, taniny, karoten, garbniki, flawonoidy, acetofenon, aglutynina, alkaloidy, kwasy: masłowy, kawowy, kumarowy, mrówkowy, bursztynowy, palmitynowy, pantotenowy, neochlorogenowy, szczawiowy, fosforowy.   

Najczęściej wykorzystywane są liście pokrzywy, ale wartościową częścią jest także jej korzeń. Korzeń pokrzywy zawiera krzemionkę, kwasy tłuszczowe, polisacharydy, lignany, sterole.   

Pokrzywa do picia


Właściwości prozdrowotne pokrzywy 

Roślina ta wykazuje pozytywny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Można o niej pomyśleć, jeśli potrzebujemy:
- czegoś, co pomoże nam w funkcjonowaniu układu moczowego - ponieważ działa moczopędnie, pobudza w ten sposób diurezę i usprawnia pracę nerek. 
- dzięki zawartości witaminy K, pokrzywa może ograniczać krwawienia, dzięki temu mam teraz spokój z wieczornym wyciekiem krwi z nosa. Musiała pomóc mi w tym pokrzywa, bo nic innego nie zmieniłam w danym okresie w diecie.  
- może zapobiegać rozwojowi anemii, dzięki zawartości żelaza. To był właśnie powód, dlaczego pomyślałam o pokrzywie. Nieładne wyniki badań krwi. Od czasu jak piję regularnie pokrzywę, wyniki się poprawiły, i nie mam też problemów z terminami oddawania krwi. Były okresy, gdy byłam dyskwalifikowana, ze względu na zbyt niski wskaźnik hemoglobiny - co automatycznie powoduje znowu oczekiwanie 3 miesiące. 

Pokrzywa do picia

- włosy - pokrzywa wzmacnia włosy i ogranicza ich nadmierne wypadanie. O ile nie mamy też na co dzień innych złych czynników, gdy ktoś doprowadzi nas znowu do silnego stresu, stracimy adekwatną ilość włosów. Pokrzywa to rozwiązanie na standardowe problemy z wypadaniem, codzienne, spowodowane słabością włosów genetycznie rosnących.
- mam też w otoczeniu osoby, które zdecydowały się na to zioło, aby pomóc sobie w  normalizowaniu poziomu cukru we krwi.  
 
Jedynym obecnie znanym przeciwwskazaniem do picia naparu z pokrzywy jest uczulenie na tę roślinę. 

Jak włączyć pokrzywę do diety?

Najczęściej stosuje się liście, które wykorzystywane są do przygotowania naparu. Niektóre źródła podają, że najlepiej używać najmniejszych, najmłodszych liści. Jeśli zaparzamy świeże liście, wówczas zalecany czas parzenia to około minuty. 

W przypadku zaparzania suszu, czas przygotowywania naparu należy wydłużyć do kilku minut. Napar pokrzywy można pić do 3 razy dziennie - gdy kupujemy gotowe opakowanie w sklepie spożywczym lub zielarskim, mamy już instrukcję przygotowania na opakowaniu. 

Ostatnio spotykane jest też spożywanie świeżego soku z pokrzywy – otrzymać go można przepuszczając świeże liście pokrzywy przez sokowirówkę lub wyciskarkę do soków.

Smak pokrzywy jest dość specyficzny, ale nigdzie nie znalazłam informacji, że nie wolno mieszać pokrzywy np. z sokiem owocowym. Tak więc do herbaty z pokrzywy dolewam odrobinę soku, aby osłodzić smak. Rewolucji żołądkowej w ten sposób nie spowodowałam, a korzyści z żelaza i mniejszej ilości włosów na szczotce dalej czerpię.


Gotową herbatę z pokrzywy do samodzielnego zaparzenia lub sok z pokrzywy, możesz zamówić TUTAJ.

9 komentarzy:

  1. Ja w maju zawsze zbieram pokrzywę i ją suszą. Mam dzięki temu zapas na cały rok.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pokrzywę używam regularnie, jako napar, dodatek do sałatek i zup.

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja płuczę włosy po kazdym myciu własnie pokrzywą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pije pokrzywę już około 6 lat i tak się przyzwyczaiłam, że jak robię sobie przerwę od niej to tak niefajnie 😀

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę przyznać, że nie piłam nigdy pokrzywy. Widzę, że chyba pora to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja nie mogę jej pić. Bolą mnie potem nerki...

    OdpowiedzUsuń
  7. Zbieram pokrzywę ...i lubię z niej napar:) Zdrówka nam wzystkim:)

    OdpowiedzUsuń

Nieopłacone linki nie są zatwierdzane. Chcesz się na tej stronie zareklamować? Sprawdź zakładkę Reklama :)
Prosimy o dodanie bloga do listy wyjątków filtrów reklam, z szacunku do naszej pracy, dzięki reklamom możemy utrzymać wysoką jakość treści.